Myyjän työ

Aina silloin tällöin saan kuulla niitä hauskoja kommentteja kuinka myyjän työ on niin helppoa työtä. Eihän siinä tarvitse tehdä muuta kuin hymyillä kauniisti tiskin takana, eikö vain? Päivät ei ainankaan minulla mene kynsiä viilaillessa ja tiskiin nojaten. En sanoisi, että myyjän työ olisi kovinkaan fyysistä, vaikkakin päivät menevät useimmiten kahdeksan tuntia jalkojen päällä seisten.
Yrityksistä riippuen, asiakaspalvelu saattaa vaihdella laidasta laitaan. Joissan ketjuliikkeissä myyjän työhön kuuluu ainoastaan tuotteiden purku ja rahastus asiakkailta. On myös liikkeitä, jossa asiakasta palvellaan henkilökohtaisesti siitä hetkestä lähtien, kun hänen astuttua sisään. Työ jatkuu myös asiakkaan lähtiessä liikkestä, usein jälkimarkkinoinnilla hänestä huolehtien.




Tämä tuleekin asiakkaille usein yllätyksenä vastaan kuinka paljon asioita myyjän täytyykään hallita työssään. Muotitalo Pukissa myyjän ensisijainen tehtävä on asiakaspalvelu, jotta voimme palvella asiakkaita on tärkeää tietää miesten ja naisten mitoitukset. Jos asiakas ei tiedäkkään omaa kokoaan, on meidän autettava ja löydettävä hänelle sopiva koko. Pidän tärkeänä myös vartotyyppien tuntemusta, etenkin naisten vaatteiden parissa. Myyjän työhön kuuluu myös kertoa, jos vaate ei istu hyvin, on väärän mallinen (esim. juuri vartalotyypin takia) tai lahkeen-/hihan suut ovat väärän pituiset. Tärkeintä työssämme on kuunnella asiakasta ja neuvoa häntä parhaimman mukaan.
Yllä mainittuja asioita ei mielestäni voi korjata vain kauniilla hymyllä tiskin takana. Myyjän työtä ei voi myöskään täysin kirjasta opiskella, koska joka päivä tulee vastaan uusia asiakaspalvelu tilanteita, jota ei voi etukäteen ennustaa. Kuten moni muukin työ, myyjänkin työ vaatii kokemusta.


Mitä hyvältä myyjältä odotatte?





Emmi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti